ازدواج در فرهنگ و تمدن اسلامي جايگاهي بس گران قدر داراست و روايات فراواني دراين مورد نقل شده شدهاست .
در واقع وصلت رمز لوحه عروج ملكوتي روح هاي يك زوج است و درصورتي كه اين عروج در شيوه درست پيش برود زوج ها را به رمز خانه سعادت مي رساند البته درصورتي كه در مسير صحت سوق دهي نشود حتي خسران و نابودي را درپي خواهد داشت ; پس چه زيباست ازدواجي كه با ايمان همراه باشد , تا به دوام بيانجامد .
ميتوان اظهاركرد از بدو خلقت بشر وصلت مقوله طلاق ناپذير آن بوده است . مقوله اي كه از انسان و حوا تا كنون ادامه داشته است ; اصل انسانيت ريشه در استمرار وصلت داراست و صرفا چيزي كه ميان اين نسل ها به چشم ميخورد تغيير تحول بر خي از رسوم وصلت است .
اگرچه با تاملي عميق در رسوم تازه تزويج گشوده نيز رخنه هايي از رسوم پيشين به چشم ميخورد ; در حقيقت ريشه و بناي اين رسوم نو به عبارتي رسوم قبل است و اين رسوم به شيوه اي جديد اجرا مي شود .
هر حوزه كشورمان رسومي براي تزويج داراست .
مراسم عروسي در آذربايجان غربي فراوان جذاب و شنيدني است ; رسومي كه اساس در فرهنگ وتمدن اصيل ترك داراست .
مراسم عروسي معمولا بعداز برداشت محصول و فروش آن در فصل پائيز شروع ميشود .
ولي ميتوان تغييراتي را كه بر اثر گذشت زمانبر اين رسوم ساخت شده ناديده گرفت ; به دليل آنكه گذشت زمان همواره تغييراتي در فرهنگ و تمدن ها داشته است .
خواستگاري
اولي سطح در مقوله تزويج خواستگاري است .
در قبلي معمولا عروس و داماد از پيشين هيچ شناختي از همديگر نداشتند مگر هنگامي كه خويشاوندان بودند .
خواستگاري در دو تراز صورت مي گرفت . سطح نخستين كه به عهده خانمهاست . براي مثال مامان داماد يا اين كه خواهر يا اين كه يكياز قوم هاي رتبه يك مثل عمه و خاله و . . . اين خانم به طور غيرقانوني از مامان عروس سوال مينمايد و چنانچه لحاظ خانواده عروس مثبت باشد ساير خواستگاري يا اين كه به عبارتي مراسم آري برون بر عهده آقايون است .
آري برون
معمولا زمان آري برون را در پيشين بعداز اذان عصر انجام ميدادند چراكه بعداز اذان و نماز با توكل بر خدا و تكيه بر وي و با وضو راهي منزل عروس ميشدند ; چه بسا بيان شده بعضا از ريش سفيدان خاندان داماد در حالتي كه كه به توافق ميرسيدند نماز شام را نيز در منزل عروس ميخواندند و اين را نشانه خوش يمني ميدانستند .
آمار نشان داده بيشتر مراسم آري برون با موفقيت انجام ميگرفت ; به اين دليلكه در قبلي ( خلاف روز جاري ) تشريفات بيهوده درين مراسم جا نداشت .
پس از ايتكه ريش سفيدان قبيله داماد در منزل بابا داماد توده مي گردند با نيز به منزل بابا عروس ميروند .
درين مراسم داماد حضور ندارد و مسئله دعوا اين مراسم بيشتر مهريه شيربها و جهيزيه است ; امروزه بيشتر دربارهي مهريه حرف گفته ميشود . و مسئله شير ارزش از بين رفته در بعضا از بخش ها ايلاتي هنوز نيز درباره ي شير ارزش حرف مي گويند .
مهريه
مهريه با يك جلد سخن الله شروع مي شود .
در پيشين مهريه پول هايي پول بود ; بعلاوه يك يا اين كه دو قطعه فرش بافت دست .
در قبل مغاير روز جاري ديده و همچشمي وجود نداشت و معمولا لحاظ ريش سفيدان مطرح بوده است .
شيربها
بعداز مهريه نوبت به شير قيمت مي رسد ; شير قيمت كماكان كه از نامش پيداست پرداخت بهاي شيري است كه مامان عروس در قبال شير دادن و نگهداري از فرزندش از خانواده داماد مطالبه مي نمايد .
اما اين مبلغ معمولا صرف مخارج جهيزيه عروس مي گردد چه بسا بيان شده هنگامي در قبلي خانواده عروس بيشتر شير ارزش ميگرفتند , خانواده داماد متقابلا بيشتر توقع جهيزيه داشتند .
مسئله فوق الذكر در واقع نشان دهنده رخنه هاي دنيوي است كه از قبلي به آهستگي درين مراسم نفوذ پيدا كرده و تا روز جاري به نقطع ي عطف خويش رسيده است ; احتمالا بتوان به نترسي خاطرنشان كرد كه نفوذ چنين رخنه هاي دنيوي در مقوله وصلت , ريشه آنرا سست نموده است .
بعداز توافق در خصوص شيربها و مهريه و جهيزيه , آقايان خانواده داماد كله قندي را ( كه مامان داماد از گذشته تنظيم كرده و در پارچه اي پيچيده و به آقايان داده تا به منزل عروس خانم بياورند ) خارج آورده و رمز آن را ميشكنند ; ديگرافراد نيز تكه اي از اين قند را بر ميدارند .
ازدواج در فرهنگ و تمدن اسلامي جايگاهي بس گران قدر داراست و روايات فراواني دراين مورد نقل شده شدهاست .
در واقع وصلت رمز لوحه عروج ملكوتي روح هاي يك زوج است و درصورتي كه اين عروج در شيوه درست پيش برود زوج ها را به رمز خانه سعادت مي رساند البته درصورتي كه در مسير صحت سوق دهي نشود حتي خسران و نابودي را درپي خواهد داشت ; پس چه زيباست ازدواجي كه با ايمان همراه باشد , تا به دوام بيانجامد .
ميتوان اظهاركرد از بدو خلقت بشر وصلت مقوله طلاق ناپذير آن بوده است . مقوله اي كه از انسان و حوا تا كنون ادامه داشته است ; اصل انسانيت ريشه در استمرار وصلت داراست و صرفا چيزي كه ميان اين نسل ها به چشم ميخورد تغيير تحول بر خي از رسوم وصلت است .
اگرچه با تاملي عميق در رسوم تازه تزويج گشوده نيز رخنه هايي از رسوم پيشين به چشم ميخورد ; در حقيقت ريشه و بناي اين رسوم نو به عبارتي رسوم قبل است و اين رسوم به شيوه اي جديد اجرا مي شود .
هر حوزه كشورمان رسومي براي تزويج داراست .
مراسم عروسي در آذربايجان غربي فراوان جذاب و شنيدني است ; رسومي كه اساس در فرهنگ وتمدن اصيل ترك داراست .
مراسم عروسي معمولا بعداز برداشت محصول و فروش آن در فصل پائيز شروع ميشود .
ولي ميتوان تغييراتي را كه بر اثر گذشت زمانبر اين رسوم ساخت شده ناديده گرفت ; به دليل آنكه گذشت زمان همواره تغييراتي در فرهنگ و تمدن ها داشته است .
خواستگاري
اولي سطح در مقوله تزويج خواستگاري است .
در قبلي معمولا عروس و داماد از پيشين هيچ شناختي از همديگر نداشتند مگر هنگامي كه خويشاوندان بودند .
خواستگاري در دو تراز صورت مي گرفت . سطح نخستين كه به عهده خانمهاست . براي مثال مامان داماد يا اين كه خواهر يا اين كه يكياز قوم هاي رتبه يك مثل عمه و خاله و . . . اين خانم به طور غيرقانوني از مامان عروس سوال مينمايد و چنانچه لحاظ خانواده عروس مثبت باشد ساير خواستگاري يا اين كه به عبارتي مراسم آري برون بر عهده آقايون است .
آري برون
معمولا زمان آري برون را در پيشين بعداز اذان عصر انجام ميدادند چراكه بعداز اذان و نماز با توكل بر خدا و تكيه بر وي و با وضو راهي منزل عروس ميشدند ; چه بسا بيان شده بعضا از ريش سفيدان خاندان داماد در حالتي كه كه به توافق ميرسيدند نماز شام را نيز در منزل عروس ميخواندند و اين را نشانه خوش يمني ميدانستند .
آمار نشان داده بيشتر مراسم آري برون با موفقيت انجام ميگرفت ; به اين دليلكه در قبلي ( خلاف روز جاري ) تشريفات بيهوده درين مراسم جا نداشت .
پس از ايتكه ريش سفيدان قبيله داماد در منزل بابا داماد توده مي گردند با نيز به منزل بابا عروس ميروند .
درين مراسم داماد حضور ندارد و مسئله دعوا اين مراسم بيشتر مهريه شيربها و جهيزيه است ; امروزه بيشتر دربارهي مهريه حرف گفته ميشود . و مسئله شير ارزش از بين رفته در بعضا از بخش ها ايلاتي هنوز نيز درباره ي شير ارزش حرف مي گويند .
مهريه
مهريه با يك جلد سخن الله شروع مي شود .
در پيشين مهريه پول هايي پول بود ; بعلاوه يك يا اين كه دو قطعه فرش بافت دست .
در قبل مغاير روز جاري ديده و همچشمي وجود نداشت و معمولا لحاظ ريش سفيدان مطرح بوده است .
شيربها
بعداز مهريه نوبت به شير قيمت مي رسد ; شير قيمت كماكان كه از نامش پيداست پرداخت بهاي شيري است كه مامان عروس در قبال شير دادن و نگهداري از فرزندش از خانواده داماد مطالبه مي نمايد .
اما اين مبلغ معمولا صرف مخارج جهيزيه عروس مي گردد چه بسا بيان شده هنگامي در قبلي خانواده عروس بيشتر شير ارزش ميگرفتند , خانواده داماد متقابلا بيشتر توقع جهيزيه داشتند .
مسئله فوق الذكر در واقع نشان دهنده رخنه هاي دنيوي است كه از قبلي به آهستگي درين مراسم نفوذ پيدا كرده و تا روز جاري به نقطع ي عطف خويش رسيده است ; احتمالا بتوان به نترسي خاطرنشان كرد كه نفوذ چنين رخنه هاي دنيوي در مقوله وصلت , ريشه آنرا سست نموده است .
بعداز توافق در خصوص شيربها و مهريه و جهيزيه , آقايان خانواده داماد كله قندي را ( كه مامان داماد از گذشته تنظيم كرده و در پارچه اي پيچيده و به آقايان داده تا به منزل عروس خانم بياورند ) خارج آورده و رمز آن را ميشكنند ; ديگرافراد نيز تكه اي از اين قند را بر ميدارند .